1.5
Kan ik je ergens mee helpen?
Susan staat op werkdagen van 9.00 tot 18.00 voor je klaar om al je vragen te beantwoorden.
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Bekijk onderstaande vragen voor meer informatie. Zit uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met 085 064 4144.

Filter onderwerp:

Wat is Swishfund?

Swishfund is een zakelijk financieringsplatform gericht op het midden- en kleinbedrijf. De mensen achter de organisatie zijn zelf ondernemers en begrijpen dat toegang tot kapitaal essentieel is voor groei.

Wat onderscheidt ons van banken en andere kredietverleners?

Waar banken voor een deel zijn gestopt met het financieren van het midden- en kleinbedrijf gaat Swishfund verder. Door het gebruik van slimme technologie zijn we in staat complexiteit van traditionele bedrijfsfinanciering te vereenvoudigen.

Welke voorwaarden voor het aanvragen van een krediet zijn er?

Wij verstrekken alleen aan bedrijven die in Nederland ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel met een zakelijke bankrekening. Daarbij moet je tenminste een jaar economisch actief zijn en minimaal €50.000,- omzet hebben in het afgelopen jaar.

Hoeveel kan ik lenen?

Dit bekijken we per situatie. We vinden het belangrijk dat je de lening financieel kunt dragen en dus verantwoord is. Swishfund verstrekt leningen van €3.000,- tot €500.000,-. We kunnen vrijblijvend en kosteloos je kredietruimte berekenen.

Wat is de looptijd van een lening?

Onze leningen hebben een looptijd vanaf 3 maanden tot 12 maanden. Je kunt zelf de gewenste looptijd aangeven tijdens de aanvraag.

Waar mag je de lening voor gebruiken?

Je mag de lening alleen gebruiken voor de financiering van je bedrijfsactiviteiten. Zakelijk dus.

Hoe werkt het?

Tijdens de aanvraag kan je het gewenste bedrag, de looptijd en doelstelling van de lening opgeven. Daarbij vragen we altijd om een transactieoverzicht van je zakelijke bankrekening te uploaden in het MT940 bestandformaat. Je kunt zo’n overzicht eenvoudig via de online omgeving van je bank  downloaden. Nadat we je kredietruimte hebben berekend nemen we contact met je op voor de vervolgstappen. Afhankelijk van de omvang van de aanvraag hebben we een aantal extra documenten nodig.

Hoe lang duurt de aanvraag?

De aanvraag zelf duurt 10 minuten. Wij nemen na een werkdag contact met je op via email of telefoon om de eerste uitkomsten te bespreken. Aan de hand hiervan vragen wij nog wat extra informatie op en streven wij ernaar om het geld in een week op de rekening te hebben staan.

Wanneer heb ik het geld op mijn rekening?

Als je aanvraag voltooid én positief beoordeeld is, storten wij het geld binnen 24 uur op je zakelijke rekening.

Wat bedoelen we met het bestedingsdoel?

Het bestedingsdoel is de bestemming van je lening. Met andere woorden, waar ga je de lening voor gebruiken? Bijvoorbeeld het voorfinancieren van een order of het aanschaffen van voorraad.

Wat is een passende financiering?

Volgens de Gouden Balansregel moet de looptijd van de bezittingen op de balans in hoge mate gelijk zijn aan de looptijd van het vermogen op diezelfde balans. Dit betekent grofweg dat vaste activa – de bezittingen die voor langer dan één jaar worden aangehouden – moeten worden gefinancierd met langlopend vermogen (= eigen vermogen, voorzieningen en lang vreemd vermogen). De vlottende activa, die voor korter dan één jaar worden aangehouden, kunnen worden gefinancierd met kort vreemd vermogen.

Wat zijn de kosten?

De kosten van je lening bestaan uit een afsluitvergoeding – de hoogte hiervan is afhankelijk van het leenbedrag. Daarnaast betaal je een maandelijkse premie op basis van het risicoprofiel van jouw onderneming. Een definitief voorstel ontvang je na beoordeling van je aanvraag.

Wat zijn de maandelijkse kosten?

Dit is afhankelijk van het risicoprofiel van de onderneming in combinatie met de omvang van de aanvraag. We verstrekken leningen met een maandelijkse premie vanaf 0.7% tot 2.3% per maand.

Welke informatie hebben wij van je nodig?

We hebben altijd een transactieoverzicht van je zakelijke bankrekening nodig. Hoe je zo’n overzicht kunt downloaden wordt hier uitgelegd. Het kan zijn dat wij aanvullende gegevens van je onderneming nodig hebben om de financiële positie te bepalen. Bij relatief grote aanvragen bijvoorbeeld. Hierbij kan je denken aan BTW-aangiftes, informatie rondom de debiteuren- en crediteuren positie en de jaarrekening.

Wat bedoelen we met ‘zekerheden’? 

We kunnen je vragen om ‘zekerheden’ af te geven. Dit noemen we ook wel het onderpand. Door het verpanden van je zekerheden krijgen wij het recht om deze uit te winnen als je niet aan de betalingsverplichting kan voldoen.

Wat is pandrecht?

Een pandrecht kan worden gevestigd op goederen, maar ook op debiteurenvorderingen. De pandhouder mag het betreffende goed verkopen als niet aan de betalingsverplichting kan worden voldaan door de eigenaar.

Wat is een garant?

Een garant kunnen we aanspreken als je de betalingsafspraak niet nakomt. We vragen je altijd om zelf garant te staan voor de lening die je afsluit.

Hoe kan ik mijn lening bij Swishfund terugbetalen?

We incasseren de aflossing en premie op dagelijkse basis door middel van een automatische incasso. Uiteraard houden we rekening met (jouw onderneming en) fluctuaties in de omzet zoals seizoenspatronen.

Hoe werkt de terugbetaling via het pinapparaat?

Heb je een pinapparaat in je winkel? Dan heb je de mogelijkheid om via het pinapparaat terug te betalen. Wij zorgen dan dat een percentage van je omzet afgesplitst wordt, waarmee de lening dagelijks een klein beetje aflost. Deze moderne manier van terugbetalen zorgt ervoor dat de terugbetaling meebeweegt met jouw omzet. Op deze manier kunnen we ook gemakkelijk rekening houden met seizoenspatronen.

Ik heb geen pinapparaat, kan ik een lening aanvragen bij Swishfund?

Jazeker. Als je geen pinapparaat hebt dan zorgen we voor een automatische incasso.

Hoe ziet het betaalschema er uit?  

Het voorlopige betaalschema staat in het contract (leningsovereenkomst) en is een indicatie op maandbasis.

Wat als een automatische incasso mislukt?

Als een incasso mislukt dan krijg je van ons automatisch een bericht om de achterstand in te lopen. Je kunt ook altijd met ons contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken bij een gemiste incasso.

Wat als ik mijn lening niet terugbetaal?

Indien je niet aan je betalingsverplichting kunt voldoen zullen we altijd proberen om samen tot een oplossing te komen. Indien dit onverhoopt niet lukt, kan het zijn dat we je overdragen aan een incassopartner of dat we de gestelde zekerheden gaan uitwinnen.

Kan ik mijn lening eerder aflossen?

Ja, dat kan. Je mag de lening altijd geheel of voor een deel eerder terugbetalen dan aan het einde van de looptijd. Wij brengen geen boete in rekening, maar je moet nog wel de afgesproken premie betalen. Als je de lening geheel eerder terugbetaalt, geven wij je een premiekorting. Hoe eerder je de lening geheel terugbetaalt, hoe hoger de premiekorting is.