Hoe zorg je dat klanten op tijd betalen?

We weten als geen ander dat jij als ondernemer je tijd moet verdelen tussen de dingen die je graag doet en de dingen die je minder graag doet. Een van die minder leuke taken is het zorgen dat je klanten je op tijd betalen. Als dat frequent voorkomt kan het nabellen van klanten je meer energie en tijd kosten dan je core business! 

Ruim de helft van het mkb voelt daar de pijn van. Wist je dat maar liefst 82% van die facturen uiteindelijk (deels) niet betaald worden? Daardoor lijdt 60% schade tot een bedrag van €10.000,-. Bij 22% is de schade zelfs groter. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarom geven we je in dit blog 6 praktische tips om te zorgen dat je klanten je op tijd betalen.
Bron: ikgastarten.nl

Hoe gaat dat in de praktijk?

Met name in de B2B-sector komt het voor dat men óf tot het allerlaatste moment wacht óf te laat betaalt. Deze langere betaaltermijnen leiden tot problemen omdat men moet voorfinancieren. Stel dat je ooit je eigen catering bedrijf bent begonnen omdat je een passie hebt voor koken. Dan krijg je er gratis en voor niets debiteurenbeheer bij.

Hoe pak je debiteurenbeheer efficiënt aan als je alles weet over bakken en braden, maar niets over een administratie voeren? Dit struikelblok van ontbrekende vaardigheden is één van de grootste veroorzakers van dit probleem. En logisch: je wíl je ook niet bezighouden met zaken zoals ‘geld ophalen’. Daar ligt je kracht en passie (vaak) niet. Het wordt er dan ook niet eenvoudiger op wanneer blijkt dat een som niet te incasseren valt… Het kost je veel geld op het moment dat een klant niet betaalt.

Onze 6 tips voor strak debiteurenbeheer

Er zijn echter een aantal effectieve dingen die je kunt doen om dit probleem binnen de perken te houden. Onze debiteuren-expert deelt zijn top tips met je.

Houd contact met de klant
Zorg dat je gedurende het proces continu in contact blijft met de klant. Doe je dat niet, dan wordt de urgentie om te betalen niet gevoeld.

Factureer in delen
Op het moment dat er betalingsproblemen zijn of men houdt zich niet aan de gemaakte afspraken kun je voorstellen om in delen te factureren. Maak het aantrekkelijk door met een kortingspercentage te werken op het moment dat er wél op tijd betaald wordt.

Vastleggen van afspraken
Dit lijkt vanzelfsprekend, maar gebeurt in de praktijk te weinig. Zorg dat je elke afspraak met je klant zwart-op-wit vastlegt. Dit kan van pas komen op het moment dat de zaak escaleert.

Maak betalen zo eenvoudig mogelijk
Je kunt een factuur sturen met een betaalkenmerk en de klant de moeite laten doen om de betaling handmatig via zijn of haar bank over te maken, maar hoe fijn is het om dit automatisch te laten doen door middel van een Ideal-link? Maak het zo laagdrempelig mogelijk.

Bouw een duurzame relatie op
Het contact over betalingen kan mogelijk een wat negatieve lading krijgen. Probeer je niet te laten verleiden tot heftige emoties, blijf altijd zakelijk en correct.

Niet onnodig ‘dreigen’
Hoewel verleidelijk blijkt het weinig zinvol om te dreigen met dingen die je toch al niet zou doen. Denk je dat een duurzame relatie niet meer mogelijk is? Draag het dossier dan over. Maak hierbij wel de afweging of men wel wíl betalen, maar het niet kan. Op het moment dat je klant niet wil, denk dan serieus na over behoud. En als je klant wel wil, kijk dan naar mogelijkheden om samen tot een oplossing te komen.

Veel succes! Kun je wel wat financiële ondersteuning gebruiken omdat je klanten je te laat betalen? Kijk dan eens naar onze mogelijkheden voor een kortlopend- of overbruggingskrediet. We helpen je graag verder.



Snel en gemakkelijk je krediet

In 10 minuten aangevraagd

In 10 minuten aangevraagd